در پژوهش حاضر اثبات گردید که جمله استثناییه که دربرگیرنده مستثنا و مستثنامنه است، دارای مفهوم بوده و این مفهوم برای آن اثبات شد؛ چه مستثنامنه جملهای مثبت مانند «أکرم الفقهاء الا الفساق» باشد و چه جملهای منفی مانند «لا تعاد الصلاة الا من خَمس»، ولی در مورد جملات استثنائی که در آن استثنا از موضوع اتفاق میافتد مانند جمله «أکرم الفقیه غیر الفاسق» دیگر مفهوم برای آن اثبات نمیگردد. در ادامه بحث نیز برخی از شاخههای فقهی مرتبط با جمله استثنائیه را از باب تطبیق بر این قاعده، مورد بررسی قرار دادیم.