مقاله پیش رو چهار نظریه را در رسیدن به حکم شرعی الهی مطرح نموده است:
1. اجتهاد به رأی. 2. اجتهاد قیاسی. 3. اجتهاد استکشافی. 4. انحصار در سماع از معصومین.
از انجا که اجتهاد به رأی و اجتهاد قیاسی در ما لا نص فیه مورد مذمت اولیای دین بوده و هست و از منظر عقل و نقل به چالشهایی مبتلا است، اصولیون شیعه در رسیدن به حکم شرعی از این دو شیوه اجتهاد کناره گرفته و اجتهاد را به استکشاف حکم شرعی از ادله و دلیل شرعی تعریف نمودهاند. اما دستهای از عالمان شیعه شیوه اصولیون را نیز نقد و بررسی کرده و راه رسیدن به حکم شرعی را منحصر به سماع از معصومین( دانستهاند اگرچه آنچه را اخباری میگوید، در صورت امکان بر سایر طرق مقدم است، ولی شیوه انحصار در سماع از معصوم مستلزم عسر و حرج و مخالف تعلیمات ائمه معصومین^ است.
مقاله حاضر ادله اخباری را مطرح نموده و بدان پاسخ داده، در بخش نهایی مقاله نیز به حجیت قواعد استنباط از بعد ذاتی و جعلی پرداخته است.
عاشوری, ناصر , علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل , ایزدخواستی, مریم و رحمانی فرد سبزواری, علی . (1398). تحلیلی بر قواعد استنباط. مطالعات اصول فقه امامیه, 98(2), 7-35.
MLA
عاشوری, ناصر , , علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل , , ایزدخواستی, مریم , و رحمانی فرد سبزواری, علی . "تحلیلی بر قواعد استنباط", مطالعات اصول فقه امامیه, 98, 2, 1398, 7-35.
HARVARD
عاشوری, ناصر, علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, ایزدخواستی, مریم, رحمانی فرد سبزواری, علی. (1398). 'تحلیلی بر قواعد استنباط', مطالعات اصول فقه امامیه, 98(2), pp. 7-35.
CHICAGO
ناصر عاشوری , ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی , مریم ایزدخواستی و علی رحمانی فرد سبزواری, "تحلیلی بر قواعد استنباط," مطالعات اصول فقه امامیه, 98 2 (1398): 7-35,
VANCOUVER
عاشوری, ناصر, علیشاهی قلعه جوقی, ابوالفضل, ایزدخواستی, مریم, رحمانی فرد سبزواری, علی. تحلیلی بر قواعد استنباط. مطالعات اصول فقه امامیه, 1398; 98(2): 7-35.